From Globo Media Center to Gshow and Globo Play: mediations of rituality on the fragmented, transmedia and on demand reception of soap opera Tempo de Amar
Main Article Content
Abstract
This paper discusses the mediations of rituality of the soap opera Tempo de Amar (2017) in Gshow based on the propositions of Jesús Martín-Barbero (2002). The methodological protocol was established in the systematized assessment of the exhibitions contained in the fragments of scenes of this television serial fiction, with the purpose of demonstrating in which schedules the soap opera of the six was enjoyed on demand with greater intensity. As result, the article reveals that, once focused on a single schedule, access was diluted in availability. The period of greatest consumption occurs in the afternoon of the day after the placement. In addition, the exhibits are larger on Mondays than counterpoint at the weekend.
Downloads
Article Details
References
Affini, L. P., & Cazani Júnior, L.E (2013). Recepção por demanda de ficção seriada televisiva. Culturas Midiáticas, (VI), 1-16. Recuperado de: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/17552/10078
Baghete (2006, 21 de dezembro). Globo.com renova site de vídeos. Recuperado de: https://www.baguete.com.br/noticias/internet/21/12/2006/globocom-renova-site-de-videos
Cazani Júnior, L. E (2017). Análise da recepção sob demanda da telenovela Avenida Brasil e da minissérie Justiça. Revista Geminis, (8), 4-20. Recuperado de: http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/277/248
Cazani Júnior, L. E (2016). Da veiculação em fluxo contínuo para a disponibilização: o gancho na produção de sentido da telenovela Avenida Brasil. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Recuperado de: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/143799.
Cazani Júnior, L.E (2015). A complexificação da narrativa audiovisual na contemporaneidade. Temática (XI), 34-47. Recuperado de: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/26245/14132
Fischer, G. D (2008). As trajetórias e características do Youtube e Globo Media Center / Globo Vídeos: um olhar comunicacional sobre as lógicas operativas de websites de vídeos para compreender a constituição do caráter midiático da web. (Tese de doutorado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, PPGCOM.
Gaudreault, A (2016). O fim do cinema? Uma mídia em crise na era digital. São Paulo: Papirus.
Jenkins, H (2009). Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.
Macedo, E (2012, 1 de janeiro). Recuperando de: https://emerleite.com/2012/01/globo-tv
Machado, A (2014). A televisão levada a sério. São Paulo: Editora do Senac.
Manzani Júnior, R (2006, 20 de setembro). Globo.com faz nova aposta na convergência da TV com a internet. Recuperado de: http://idgnow.com.br/internet/2006/09/20/idgnoticia.2006-09-20.0076811400/.
Marcondes Filho, C (2009). Dicionário da comunicação. São Paulo:
Paulus.
Marion, P (1997). Narration médiatique et médiagénie des récits. Recherches em Communication (7), p.82.
Martín-Barbero, J (2002). Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola.
Martín-Barbero, J (2009). Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.
Mittel, J (2011, 27 de janeiro). Notes on Reawatching. JustTV. Recuperado de: https://justtv.wordpress.com/2011/01/27/notes-on-rewatching/.
Negroponte, N (1995). A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras.
Willians, R (2005). Television: Techonology and cultural form. Londres: Taylor & Francis e-Library.